Konferencia o extrémnej práci s publikom. Spolu s odborníkmi umelcami, aktivistami, marketérmi či teoretikmi prediskutujeme vplyvy a silu umenia a kreativity. Tvoria umelci len sami pre seba alebo má ich činnosť aj širší spoločenský dopad? Preberieme rôzne možnosti oslovovania publika a teoretické výzvy budeme mať možnosť overiť v praxi na večernom sprievodnom programe.

Kedy? piatok 13. júna 9.30 – 15.00
Kde? Múzeum Dopravy, Šancová 1/A, Bratislava
Program:
9.30 Úvod: Creative Europe Desk Slovensko, Zastúpenie Európskej Komisie na Slovensku, České Centrum
10.00 – 12.00 – panelová diskusia, moderuje Bohdan Smieška, prvý blok (Rastislav Steranka, Roman Hřebecký, Roman Týc, Zuzana Psotková)
12.00 – 13.00 – obedová pauza, networking
13.00 – 15.00 – panelová diskusia, druhý blok (Tomáš Bořil, Peter Gonda, Filip Veselý, Martin Jůza)
 
19.00 34 SPÔSOBOV MANIPULÁCIE: CESTA / site-specific trip
Participatívno-umelecko-zážitková nielen turistická prehliadka štvrte, prezidentského salónika a iných atrakcií, ktorá dovedie účastníkov od Hlavnej stanice do A4. Opera, sound art, poézia, maľba, cestujúci a vy! spolupráca Local Act
prechádzka štvrťou 
19:00 Hlavná stanica
Čo všetko sa môže a nemusí odohrať v jeden podvečer na železničnej stanici v čase jej maximálneho vyťaženia? A v piatok trinásteho? Príchody – odchody – pohyb a medzitým momenty ponúkajúce zastavenie sa. Koncept: CED
Účinkujú: Marek Tokoš, Matej Benčík, Andrej Gál, Miro Tóth, Ján Triaška, Andrej Jaroš, Zuzana Duchová (CED), Tomáš Bořil, Zuzana Psotková a ďalší.
 
19:45 Zo stanice na trhovisko
sprievodca: Zsolt Lehel
Zsolt Lehel, otec Palacinky Lacinky, kultového miesta štvrte a profesionálny a skúsený sprievodca Bratislavou v jednej osobe, nás prevedie Šancovou ulicou od stanice k trhovisku. Prechádzka po tejto nedlhej trase potrvá 30 minút. O čom bude rozprávať? Čo môže ponúknuť ulica, ktorá je kľúčovou mestskou dopravnou tepnou, a ktorá patrí medzi najhlučnejšie v Európe?
 
20:20 Trhovisko na Žilinskej ulici 
site-specific intervencia
koncept a zvukové nahrávky: Jürgen Rendl
Zvuky prispievajú k utváraniu konkrétneho charakteru určitého miesta, sú neustále prítomné, avšak často nezreteľné, prelínajúce sa. Zvuk nepredstavuje len podnet fyzický, ale je tiež nositeľom sociálneho významu a kultúrnej hodnoty. Aké má teda zvukové prostredie Trh na Žilinskej? Príďte a vypočujte si zvuky trhoviska v čase jeho večerného vytíšenia.
Jürgen Rendl – urbanista a zahraničný redaktor RTVS dlhodobo zaznamenáva sonosféru trhoviska na Žilinskej:

 
21.00 34 SPÔSOBOV MANIPULÁCIE: PÁRTY /  performance, párty / 4 €
Miesto: A4 – priestor súčasnej kultúry
Pražská tvorivá jednotka Lunchmeat, ktorá stojí aj za rovnomenným audiovizuálnym festivalom, sa zaoberá predovšetkým originálnym využitím projekcií, ale jej záber siaha od grafického designu a fotografie, cez videotvorbu a animáciu až k scénografii či interiérovému dizajnu. Pre Bratislavu si pripravili špeciálny audiovizálny set, ktorý odohrajú v A4. (podrobný program na www.a4.sk). 
 
o programe sa dozviete aj na www.citylife.sk
 
\"\"
 

Životopisy a linky

Rastislav Steranka (SK)

Od roku 2002 pracuje pre MFF Bratislava. V roku 2006 spoluzaložil MFF Cinematik v Piešťanoch, kde pracuje ako dramaturg (polnočná sekcia Za hranicou kultu, súťaž európskych celovečerných filmov Miesto stretnutia Európa, retrospektívy a iné) a programový koordinátor majúci na starosti celkový program festivalu zameraný prevažne na európsku kinematografiu. V roku 2008 bol členom medzinárodnej poroty na MFF Crossing Europe v rakúskom Linzi. Píše pre filmové časopisy (Cinepur, Kino Ikon, film.sk). Od marca 2014 pôsobí aj ako kurátor archívneho kina FILMOTÉKA – štúdijná sála Slovenského filmového ústavu.

Roman Hřebecký (CZ)

10 let píše marketingové texty a to je jeho lovestory. Je copywriter a content marketér. O komunikaci značky uvažuje v souvislostech se sociálními sítěmi a PR, protože s nimi začínal. Školí kreativní přístup k marketingu, k cílové skupině a k psaní textů. Baví ho sdílet své know how, názory a zkušenosti. Píše jeden z mála blogů o obsahové strategii v Česku a do copywritingu prosazuje metody ověřené designem služeb. Jeho práci nejspíš poznáte. Dělal povídkovou kampaň pro Jelení lůj, píše historky venkovského strejce Jarina pro Jaroměřickou mlékárnu a prsty měl i v kampani Týden Barev společnosti Dulux. Umí být ale taky strohý, věcný a přímočarý, pokud to vyžaduje cílovka, pro kterou píše.

Filip Veselý, Martin Jůza (CZ)

Filip Veselý dokončuje studium střihu na FMK UTB ve Zlíně a spolu s již odpromovaným spolužákem režisérem Martinem Jůzou kloubí pod značkou Krutart všechny oblasti svého zájmu. Od primárně reklamního a filmového řemesla k naprosto nefilmovým odnožím jako např. Ironing Ladies, start-upu zaměstnávajícího ženy znevýhodněné na trhu práce v oblasti praní a žehlení prádla. Jedním z projektů ve výstavbě je koncept příběhového larpu Pittarengeist, coby intenzivního teambuildingu nebo efektivního headhuntingu. Dva ročníky Pittarengeistu odkryly spoustu poznatků o tvorbě imersivního narativu, který je v našem prostředí dosud neobjeveným médiem.

Roman Týc (CZ)

Roman Týc vstoupil do obecného povědomí především prostřednictvím akcí skupiny Ztohoven (100 hoven). Je jedním ze zakládajících členů tohoto volného uskupení a zároveň spoluzakladatelem VJ kolektivu PURE A (2005) a centra pro alternativní kulturu Trafačka (2007). Vlastní tvorbě se věnuje od roku 1992. Jeho práce je živena napětím, které vzniká jako zpětná reakce na zásah do systému a hraničního balancování. Podobně jako řada jeho současníků se zabývá otázkou veřejného prostoru. Od graffiti a tagů, kterým se náhodně věnoval v první polovině devadesátých let, došel k promyšlenějším formám street artu. Např. při projektu Semafory (2007) nahradil v padesáti semaforech čočky se statickými panáčky za panáčky v akci – odpočívajícího, čůrajícího, sedícího, ukřižovaného apod. (za tento projekt získal ocenění na vídeňském festivalu sidewalk CINEMA 2007). O dva roky později provedl na Národní třídě zásah do pomníku 17. listopadu 1989. Plastiku se symbolem vítězného gesta, tzv. viktorky, rozšířil na levou stranu o datum 17. listopadu 1939 s hajlujícíma rukama a napravo o datum 17. listopadu 2009 s rukama se zdviženými prostředníčky.

Peter Gonda (SK) 

Počas štúdia na FMFI UK bol členom medialabu Burundi (Burundi studio), po rozpade spoluzaložil občianske združenie itchybit (2005). V roku 2006 pomáhal facilitovať samoorganizovaný festival mestských subkultúr Rez Mestom. Počas rokov 2003 až 2010 moderátor, dramaturg a neskôr šéfredaktor internetového rádia študentov TLIS. V Bratislave sa venuje vj-ingu, urbánnej infiltrácii a organizovaniu tajných koncertov. Od roku 2010 študent divadelnej réžie na pražskej DAMU. Spoluzaložil platformu pre hudbu východnej Európy Easterndaze a dcérsky label Baba Vanga v rámci ktorých organizuje hudobné akcie v Prahe a mestách Východnej Európy (Budapešť, Belehrad, Košice, Žilina, Bratislava, Brno). Momentálne pracuje na ďalsom tajnom koncerte.

Zuzana Psotková (SK)

je spoluzakladateľkou a herečkou divadelnej skupiny NA PERÓNE, ktorá kontinuálne pôsobí a tvorí od roku 2005. V rámci svojej vnútornej organizácie a spôsobu umeleckej výpovede prešla skupina NA PERÓNE rôznymi obdobiami a vývojom. Svoju činnosť orientuje na kolektívnu tvorbu a dominantnú autorskú výpoveď. Umelecké spektrum postupne rozšírila o performace, happening a tzv. workshopové projekty prepájajúce rôzne druhy umeleckej výpovede.
Od nesmelej javiskovej interakcie hercov s divákmi \“v rámci zaužívaných pravidel\“ prešla skupina NA PERÓNE k bezvýhradnému zatiahnutiu divákov do deja a miesta svojich performance. Ponúka im možnosť spolupráce, robí ich spoluzodpovednými za vývoj, núti ich aktivizovať sa, vyjadriť sa a prispieť k výslednému obrazu, ktorý sa ich v konečnom dôsledku dotýka viac ako predpokladali. Skupina NA PERÓNE sa v spolupráci s o.z. ART – EKO každoročne zapája do projektov sústredene pracujúcich s netradičným miestom a živým i neživým materiálom, ktorý ponúka. Spojením miesta, témy a potenciálu umelcov využívajúcich rôzne vyjadrovacie prostriedky, vzniká pre divákov prekvapivá možnosť nového pohľadu na neprekvapivú realitu.

Bohdan Smieška, Zuzana Ivašková (SK)

Bohdan je občiansky aktivista, od roku 1996 pôsobiaci v stredoeurópskom priestore občianskeho a neziskového sektora, konzultant a facilitátor v oblasti komunitného rozvoja, filantropie a strategického plánovania, pracuje v PDCS. Zuzana vyštudovala humánnu geografiu so špecializáciou na miestny rozvoj. LOCAL ACT  je výsledkom spoločného uvažovania, že iba vnútorne angažovaný prístup k premýšľaniu, tvorbe či, produkcii poskytuje v užšom aj širšom rámci skutočnú príležitosť na jeho verejné zdieľanie. Ústredným motívom našich aktivít je vytvárať situácie prebúdzajúce (nás) z kultúrnej amnézie prostredníctvom performancií, happeningov, diskusií a inštalácií. V širšom rámci si uvedomujeme vlastnú zodpovednosť za nepretržitú re/interpretáciu existujúcich formálnych kultúrnych hodnôt a noriem. Na základe našej vnútornej etiky si utvárame normy vlastné a aj napriek množstvu pochybností ich verejne formulujeme a konáme(ACT). Dejiskom nášho konania je naša každodenná skúsenosť, náš každodenný život. Ten je pre nás reprezentovaný spätosťou s MIESTOM, v ktorom sa pohybujeme, na ktorom (vďaka podnetom z neho vychádzajúcich) utvárame svoju osobnú identitu a to tak v autentickom prežívaní, ako aj v spolubytí založenom na spoločnom emocionálnom zblížení, či v sústavnom kladení si otázok, ako sú význam, zmysel, hodnota, spolupatričnosť.

Tomáš Bořil (CZ) 

Je režisérem a jedním z kreativních mozků projektu Cinema Royal. Jde o nový způsob vnímání kina jako utajeného zážitkového eventu v unikátních architektonických objektech – nepřístupných továrních halách, podzemních prostorách, zámcích apod. Propojení divadelních interakcí ve veřejném prostoru s audivizuálním ohňostrojem zážitků, zhmotňování světa kultovních i pokleslých filmových skvostů s aktivním zapojemním diváků. www.cinemaroyal.cz
Experimentuje se žánry živého umění s cílem zkoumat současně možnosti jak divadelní intervence, tak jejího vnímání. Zaměřuje se na propojování divadelních a nedivadelních forem ve veřejném prostoru i na jevišti. Často tak záměrně buduje i „divácky nepohodlné situace“, aby je převrátil v gag či další těžko uchopitelný zážitek, jehož smysl často vyplyne až v kontextu s ostatními.
Dlouhodobě spolupracuje s řadou alternativních scén, jako jsou Meetfactory, Alfréd ve dvoře, NoD Roxy, Palác Akroplis atd. Spolu s Tomášem Měcháčkem je vůdčí osobnosti „hnutí divadelní mysli“ MATAPA, jež se zformovalo v roce 2000 na katedře alternativního a loutkového divadla DAMU. Často spolupracuje na projektech Miroslava Bambuška.

Dramaturgia a produkcia:

Zuzana Duchová, Zuzana Lehocká, Creative Europe Desk Slovensko, Slávo Krekovič, A4 – asociácia združení pre súčasnú kultúru, Zuzana Ivašková, Local Act

Partneri:

Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku, České centrum, A4 – asociácia združení pre súčasnú kultúru, Local Act, Železnice Slovenskej republiky, Múzeum dopravy, Citylife.sk, Creative Industry

Konferenciu podporuje aj organizácia Košice 2013, ktorá sa po roku Európskeho hlavného mesta kultúry stále venuje projektom na rozvoj kreativity a umeleckej scény na východe Slovenska. V roku 2014 pracujú špeciálne na projekte na podporu spolupráce medzi publikom a kultúrnymi operátormi s názvom Audience development.

 

\"\"

\"\"